Diksmuide ⇒ Drimmelen ⇒ Biesbosch ⇒ Diksmuide
Augustus 2025 door Josy & Dorine, met hond Marie
DAG 1: vrijdag 8 augustus
Ons avontuur begon in de namiddag. De auto zat tot de nok toe gevuld met boodschappen: flessen water en wijn, pasta, beleg, wat groenten, koekjes voor tussendoor. Alles wat we nodig dachten te hebben om de eerste dagen te overleven. Het voelde een beetje alsof we een expeditie begonnen, maar zo is het telkens wanneer we de Bellezza klaar maken voor een grote tocht. Marie, onze trouwe viervoeter, sprong kwispelend aan boord en keek rond alsof ze meteen wist dat er iets bijzonders stond te gebeuren.
Zaterdag 9 augustus **44 km.
Eindelijk was het zover. We maakten de trossen los en voeren af van onze ligplaats. Met een laatste blik achterom lieten we onze vertrouwde jachthaven in Diksmuide achter ons. We begonnen aan een reis die ons tot in Drimmelen zou brengen. Vol verwachting, maar ook met de wetenschap dat varen dikwijls wachten betekent. Daar onze boot de BELLEZZA op benzine vaart wordt onze eerste stop Nieuwpoort om te tanken. De reis naar Drimmelen en terug is ongeveer 500 km en de volgende tankgelegenheid is pas in Drimmelen.
Dus eerst door de Gravensluis richting bufferstation in de havengeul. Na de tankbeurt waarbij we een half uur verloren (er zijn nog twee wachtende voor U) konden we op de terugweg niet onmiddellijk de Gravensluis passeren. Na wat wachten nam de sluiswachter contact met ons op en mochten we invaren. Probleem twee, na het schutten was het reeds 15u20, en dus te laat voor de blokvaart van 15 u., zodat we pas om 17 u de volgende blok mochten nemen. De Plassendalesluis door en op naar Brugge. Daar op zaterdag en zondag de Scheepsdalebrug na 18u niet meer bediend wordt, zijn we gestrand aan de voetgangersbrug Stalhille (die er nu tijdelijk niet meer is). Er is daar een aanlegsteiger waar nu een oversteek veerdienst is. We hebben van de nood een deugd gemaakt en zijn gaan eten in het restaurant ernaast -Ter Spinde. Vriendelijk ontvangen en lekker gegeten, een echte aanrader. Soms zijn vertragingen een geschenk in vermomming.
Zondag 10 augustus **12 km.
Om 9 u gestart daar we hinderlijk lagen voor het veerpond (de dienst begint om 9 u) en op tijd om na 10 u de Scheepsdalebrug, de Warandebrug en de Dampoortsluis door te varen. In Brugge belden we de havenmeester van passantenhaven Coupure. De havenmeester had net een operatie ondergaan aan zijn oog en kreeg assistentie van Geert Govaert. Hij bediende voor ons de Conzettbrug, waarna we rustig konden doorvaren en aanmeren aan de kaai van de Coupure. In het mooie Brugge dwaalden we met z’n drieën wat door de straten, genoten van het historische decor, en dronken iets op een gezellig terrasje.
Maandag 11 augustus ** 48 km.
We zetten we koers richting passantenhaven Lindelei te Gent. Via de ringvaart en de Sneppedijkbrug en Keersluis K2 kwamen we op de Leie. Daar werden we aangenaam verrast door tientallen amfibievoertuigen die ons tegemoet kwamen varen tot aan de Lindelei. Het leek wel een scène uit Kapitein Zeppos. Een surrealistisch beeld, alsof de televisie werkelijkheid was geworden. Aangekomen in de passantenhaven Lindelei kregen we een mooie ligplaats toegewezen met zicht op het justitiepaleis.
We bleven er een dag langer, want Gent nodigt altijd uit om ontdekt te worden. We bezochten het Gravensteen, dwaalden door de Sint-Baafskathedraal, beklommen het Belfort en genoten van een drankje op de terrasjes aan de Korenlei en de Graslei. De sfeer van de stad en het uitzicht vanop de toren waren onvergetelijk.
Woensdag 13 augustus ** 71 km.
Koers naar Wemeldinge in Zeeland. Via de Brugse Vaart naar de Evergemsluis en dan de drukke Oostsluis van Terneuzen in, waar we dicht op elkaar gepakt lagen als haringen in een ton. De overtocht van de Westerschelde viel gelukkig mee, we hadden de stroming in ons voordeel en de wind blies slechts een matige 3 bft.
Daarna door de Hansweertsluis richting kanaal Zuid-Beveland. Na het kanaal de Oosterschelde op richting Wemelding, waar we een overnachting hadden aangevraagd.
’s Avonds meerden we aan in Wemeldinge. Een prachtige haven met vaste steigers en alle voorzieningen, maar wel aan de dure kant: €36 per nacht inclusief elektriciteit, water en douche. Terwijl wij bezig waren met het aanmeren, mispakte Marie zich bij een sprongetje naar de steiger en plonsde pardoes het water in. Ze kwam er kletsnat en bibberend weer uit, wel geschrokken maar gelukkig zonder erg.
Donderdag 14 & vrijdag 15 augustus ** 53 km.
De volgende dagen trokken we via de Oosterschelde en het Mastgat door naar de Krammerjachtensluis, een stressvolle bedoening met een luid roepende sluiswachter die voortdurend naar iedereen stond te roepen dat ze moesten aansluiten. Via de Volkerak en de Volkeraksluis naar Numansdorp. Ook daar viel het wachten niet mee: een uur lang lagen we geduldig aan het begin van de aanlegsteiger, tot we ontdekten dat dit een beginnersfout was. Want zodra het licht op groen sprong, stormden alle boten die later gearriveerd waren ons voorbij, zodat wij bijna achteraan belandden. Met wat geluk geraakten we er toch nog in.
In Numansdorp vonden we een fijne ligplaats in de jachthaven WSV. Het dorpje charmeerde ons meteen, en in het restaurant Schippershuis genoten we van een heerlijk diner op het terras. ’s Avonds ontdekten we een gezellig cafétje, we besloten nog een extra dag te blijven.
Zaterdag 16 augustus ** 30 km.
We zetten koers richting Drimmelen, een dorp met de grote jachthaven en natuurgebied De Biesbosch. De tocht via het Hollands Diep en de Amer was kort maar mooi. In de jachthaven De Biesbosch konden we eindelijk weer tanken, al slikten we toen we de prijs zagen: €2,60 per liter, tegenover €1,70 in Nieuwpoort. Gelukkig maakte de haven veel goed. Het was er netjes, verzorgd, en met een goed onderhouden sanitair blok.
’s Avonds dineerden we in restaurant Panorama. Voor €37 kregen we een verfijnd driegangenmenu, dat niet alleen heerlijk smaakte maar ook prachtig gepresenteerd was. Na het eten namen we het manueel te bedienen pont naar de overkant, een charmant ritje dat ons terugbracht naar een eenvoudiger tijd.
Zondag 17 augustus ** 27 km.
Vandaag varen we op Hollands Diep richting jachthaven De Batterij in Willemstad. Een stadje met een prachtig historisch centrum. Willemstad is een vestigingsstadje met oude stadswallen in stervorm en een charmant historisch centrum. Het was een plezier om door de smalle straatjes te slenteren, gezellige terrasjes en de haven midden in de vestiging geven een unieke, bijna tijdloze sfeer.
Maandag 18 & dinsdag 19 augustus ** 61 km.
Vandaag is onze bestemming Goes. We schutten terug in de Krammerjachtsluis waar het nu gelukkig minder druk is. De Goesche-sas sluis door, de Willeminabrug door en via de Ringbrug Goes naar de stadshaven. Na wat wachten op de bediening van de brug kregen we een mooie aanlegplaats net buiten het drukke centrum.Het is daar een stuk rustiger dan in het centrum en toch maar 500 m. van de douches en het havenkantoor.
Goes bleek groter en levendiger dan onze vorige stops. Er waren gezellige winkelstraten, een bruisende markt en veel horecazaken. Het sanitair in de haven werkte modern via QR-code, een detail dat ons toch even deed glimlachen. We bleven er twee dagen en genoten volop van de levendigheid.
Woensdag 20 augustus ** 54 km.
Vandaag varen we van Goes naar ‘t Sas van Gent. Via een rustige Oosterschelde terug naar kanaal Zuid-Beveland in, en over een intussen woelige Westerschelde terug naar ’t Sas van Gent. De golven deden de boot stampen en Dorine die zich nauwelijks kon rechthouden kreeg de lantaarn op haar hoofd, gelukkig zonder blijvende schade. De ligplaats was ruim, maar wel windgevoelig, onze boot ging constant op en neer. We werden vriendelijk onthaald, het sanitair bevond zich verrassend genoeg op een groot zeeschip. Een aparte ervaring!
Donderdag 21 augustus ** 61 km.
We zetten terug koers richting Coupure Brugge. Via het kanaal Gent-Terneuzen en de ringvaart naar de Evergemsluis. Door de golfslag van een paar grotere vrachtschepen moet het achterpoortje van onze boot zijn opengegaan, en was Marie een wandelingetje aan het maken op het zwemplaform. Gelukkig was dit niet in een snelvaartzone en viel ze er niet af, we konden opgelucht ademhalen.
Eenmaal veilig aangekomen in de Coupure, genoten we van een extra rustdag. We ontdekten restaurant Boem-Patat aan het Koningin Astridpark, een plek waar de tijd sinds 1672 stil lijkt te staan. De oude sfeer en het eenvoudige eten maakten de avond bijzonder.
Zaterdag 23 augustus **13 km.
Het leek alsof de terugtocht vlekkeloos zou verlopen, maar dat was buiten Murphy gerekend. Op zaterdag 23 augustus, vlak voor het openen van de Conzettbrug, was er paniek in de haven: de tijdelijke havenmeester ontdekte dat zowel zijn diensttelefoon als zijn persoonlijke gsm gestolen waren. Net op dat moment wilden vier boten uitvaren en enkele anderen binnenkomen. Zonder communicatie heerste er even chaos, maar we geraakten veilig verder.
Bij de Dampoortsluis moesten we een uur wachten op een vrachtschip wegens watertekort. Daarna sloeg het noodlot toe: motorpech, vlak bij Stalhille, op exact dezelfde plaats als bij het begin van de reis. De stuurboordmotor viel uit en daarmee ook de stuurbekrachtiging. We belden Boat Technics, die dezelfde namiddag nog langskwamen. Helaas bleek het loopwiel kapot en niet meteen te herstellen. Onze reis zat erop.
Pas op zaterdag 6 september, na de herstelling, konden we de laatste kilometers varen naar onze thuishaven Diksmuide. In totaal legden we 518 km af.
Het werd een reis vol sluizenstress en pechmomenten, maar ook een tocht van prachtige steden, onverwachte ontmoetingen, culinaire ontdekkingen en warme herinneringen. We beseften onderweg dat twee weken eigenlijk te kort zijn voor zo’n tocht, om echt tijd te nemen in de havens en steden onderweg, mag je gerust drie weken uittrekken.
De Bellezza bracht ons, met horten en stoten, weer veilig thuis. En hond Marie? Die kijkt voorlopig met wantrouwen naar elke steiger, en wij glimlachen, want elke reis wordt juist door dit soort verhalen onvergetelijk.



























